Frågor & svar
Nedan kan du läsa de vanligaste frågorna och få svar på dem.
Jag har tappat bort beställningslappen!
Skicka ett mail till info@exaktaphoto.se. Ange följande uppgifter: Skola, klass, namn, adress samt ditt namn. Vi skickar då ut en ny lapp till er inom 3 dagar. Önskar ni endast få inloggningsuppgifter för att göra beställning på nätet, ange detta så mailas dessa uppgifter till er samma dag. Om barnet inte är folkbokfört på er adress måste ni även bifoga en bekräftelse att beställning är ok från skolan alternativt klasslärare.
Vi är skilda föräldrar och önskar varsin bildkod. Jag har inte fått någon bildkod, varför?
Har du inte fått din kod via mail, sms eller per post har vi troligtvis inga eller felaktiga uppgifter om dig. Har annan vårdnadshavare fått kod kan du använda dig av den för att skapa ett eget personligt konto. Kontakta annars kundtjänst med följande uppgifter: Elevens för- och efternamn, skola, klass och hemadress så hjälper vi dig.
Jag har fått mina bilder men saknar skolkatalogen?
Bildpaketets leveranstid är ca 20 arbetsdagar. Skolkatalogen kan ta längre tid att producera och levereras därför separat så fort den är klar. Faktura följer alltid med produkten/produkterna, men har du valt förskottsbetalning så är fakturan nollställd.
Jag vill endast beställa en produkt?
Vi lägger inga beställningar över telefon eller sms utan en beställning måste genomföras från kunden själv via deras konto. Kontakta vår kundtjänst om ni vill få hjälp med hur man skapar ett konto.
Jag har inte beställt något, men ändå fått produkter?
Vi registrerar aldrig några beställningar utan att det finns en aktiv beställning gjord via vår webbshop. Är det en studentbeställning kan den blivit beställd av studenten på studentdagen via en beställningsblankett.
Hur efterbeställer jag fler bilder?
Logga in på ditt konto igen med hjälp av den registrerade mejladressen samt ert lösenord för att lägga en ny beställning. Har du glömt ditt lösenord kan du återskapa ett nytt med hjälp av knappen ”glömt lösenord".
När kommer skolkatalogen?
På grund av katalogens omfattning kan vi inte ge ett exakt leveransdatum. Men vi har en målsättning på ca 5-8 veckor efter sista fotograferingsdag.
Jag har inte fått det jag beställt?
Porträttpaketet och gruppbilden levereras tillsammans ca 20 arbetsdagar efter utförd beställning. Kylskåpsmagneten levereras separat någon dag senare än bilderna. Skolkatalogen levereras också i separat försändelse. Leveranstiden gällande skolkatalogen beror på dess omfattning och kommer därför skickas så fort den är klar. Faktura följer alltid med produkten/produkterna. Vet ni att ni beställt och det har gått mer än 3 veckor efter utförd beställning vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper dem dig med detta.
Bilderna har blivit vikta eller annat i posthantering, får jag nya?
Om du fått en skadad produkt så ska du göra en reklamation till vår kundtjänst inom 7 dagar från det att du mottagit din produkt. Skicka en bild på skadan till vår kundtjänst så vi kan påbörja ett reklamationsärende. Reklamerade produkter returneras sedan till oss. Märk kuvertet med ”REKLAMATION”. Har bilderna blivit förstörda i posthanteringen kommer vi ersätta dig med nya.
Delbetalning eller flytta sista betalningdag
Kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post så hjälper vi dig.
Jag har tappat bort min faktura, hur ska jag göra för att kunna betala
Maila alternativt ring vår kundtjänst så hjälper dom dig med detta.
Jag har glömt returnera mina bilder och har nu fått en betalningspåminnelse. Måste jag betala?
Beställda varor med personlig prägel kan tyvärr inte returneras eller ångras då varan är specialtillverkad efter konsumentens anvisningar. Lag (2005:59) om distansavtal §11 undantag från ångerrätten. Ni får däremot ångra/returnera skolkatalogen. Har ni missat att returnera katalogen och fått en påminnelsefaktura gäller ej returrätten längre och betalning skall ske enligt utskickad påminnelsefaktura.
Hur får jag dela mitt bildpaket och hur ska jag då räkna ut hur mycket jag skall betala?
Det är enbart godkänt att dela samt returnera bildprodukter som är beställda via en fysisk beställningsblankett. Du räknar då ihop ditt belopp att betala utifrån de styckepriser som du finner på fakturan. Delar du på paketet erhåller du inte någon rabatt. Porto och expeditionsavgiften skall också räknas in. Observera att inget nytt inbetalningskort skickas ut då ni gjort en retur, utan det är upp till er att göra er inbetalning utefter första fakturan.
Jag har betalat för mycket, vad gör jag?
Kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post så hjälper vi dig. Se till att ha inbetalningsdatum, summa, OCR-nummer, namn och kontouppgifter för att genomföra en återbetalning.
Jag har fått en påminnelse trots att jag har betalat mina bilder?
Har du fler leveranser från oss? Kontrollera att du betalat in rätt summa på rätt OCR-nummer. Kontakta oss via e-post eller telefon så hjälper vi dig.
Jag har fått en påminnelse trots att jag har returnerat produkten/produkterna?
Kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post så hjälper vi dig.
Betalning
Du kan betala med kort, Swish, faktura och delbetalning. Samtliga priser och avgifter är inklusive mervärdeskatt.
Mitt namn är felstavat i katalogen
Namnen i katalogen hämtas från skolans klasslistor som vi får via fil från skolans register. Vi skickar för säkerhets skull förhandskopior för korrektur till alla skolor. Eventuella felaktigheter bör upptäckas av skolan vid korrekturläsning. Därefter rättar vi till eventuella fel innan tryck.